„Német egység-projekt” (A berlini fal története)

„Német egység-projekt” (A berlini fal története)

Újabb projektet valósítottunk meg a nyolcadikos németesekkel a német újraegyesítés 30. évfordulója kapcsán.

A projekt megvalósításáról egy tanuló írt értékelést.

Hunyadi-Buzás Éva

Az elmúlt másfél hétben a németórákon a berlini fal és a német újraegyesítés témájával foglalkoztunk egy projektben. A nyelvórákon nem csak az idegennyelvet kell megismerni, hanem érdemes figyelmet fordítani az adott nyelv országára, országaira, történelmére, hagyományaira is. A témaválasztás ideális és időszerű volt, hiszen idén 30 éve „omlott le” a fal és a vasfüggöny.

Megtanultuk a témához kapcsolódó német szavakat, kifejezéseket, szövegeket olvastunk a történelmi hátteréről, miért és hogyan volt felosztva Berlin illetve Németország. Igyekeztünk felvenni a „kettéosztottság hangulatát”. Miket gondoltak az (ott élő) emberek? Milyen volt az életszínvonal keleten és nyugaton? Mekkora és milyen volt, illetve hogyan nézett ki a fal? Hogyan lehetett rajta átjutni? – ezen kérdésekre mind választ kaptunk.

Megbeszéltük, milyen indokokkal szerettek volna az emberek Kelet-Berlinből a fal másik oldalára költözni, és ez kiknek sikerült. Videókat néztünk és beszélgettünk a témáról.

Képverseket írtunk (a terrorral kapcsolatos szavakból, kifejezésekből a kommunista diktatúra jelképét rajzoltuk meg, volt, aki egy csákányt, ami éppen a falat próbálja lebontani). Készítettünk plakátot, rajzokat, szimbolikus rajzokat. Hogy még ötletesebbé tegyük a plakátot, szögesdróttal vettük körbe Nyugat-Berlint, ezzel is a szigort, a kettéosztottságot és az elszigeteltséget jelképezve. Megtudtuk, hogy a fal nem csupán néhány sor szigorúan őrzött tégla, hanem egy szigorúan védett sáv is, melyben különböző fegyverek és riasztásra alkalmas eszközök, berendezések is találhatók, amik riasztják az őröket a tornyokban. Ez egy 3D-s német nyelvű videóval került szemléltetésre.

Megnéztünk egy „nyugati szemmel készült” videóklipet (Pink Floyd: The Wall), amely akkoriban a cenzúra miatt a keleti tömb országaiban meg sem jelenhetett, illetve még egy videót a fal és a vasfüggöny magyar szerepéről, kötödéseiről is.

Interjút készítettünk rokonainkkal, akik látták a falat, vagy bővebben tudnak róla mesélni.

A csoportból majdnem mindig hiányzott valaki, így a projekt a tervhez képest lassabban haladt, de nem sokat csúszott. A hiányzóknak otthonról is volt lehetőségük bekapcsolódni, pótolni a Google Classroomba feltöltött feladatok segítségével.

A feladatokat sikerült befejezni, szerintem nem jelentett nehézséget vagy problémát senkinek sem. A projekt és a feladatok érdekesek és találékonyak voltak. Nekem személy szerint nagyon tetszett. Remélem, hogy máskor is lesz ilyen, vagy ehhez hasonló.”

Hegyi Péter

8.a

Nyugat-Berlin körbezárva
Képvers 1
Képvers 2
A fal leomlása -a “szabadság madara”